Naar de hoofdinhoud
Inloggen met eHerkenning

Wat is eHerkenning, hoe werkt het en hoe kan ik inloggen?

Paul van der Linden avatar
Geschreven door Paul van der Linden
Meer dan een maand geleden bijgewerkt

Met de komst van de wet Digitale Overheid stelt de Rijksoverheid het gebruik van eHerkenning verplicht voor overheidsorganisaties. Jobport werkt samen met gemeentes en andere (publieke) organisaties die gebruik maken van eHerkenning. eHerkenning is een betrouwbare manier om als bedrijf of organisatie in te loggen op website zoals Jobport en HalloWerk.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een betrouwbaar inlogsysteem speciaal ontwikkeld voor bedrijven en organisaties in Nederland. Het biedt een veilige en eenvoudige manier om in te loggen bij een (overheids)dienstverlener om een online dienst te gebruiken.

Inloggen gebeurt via één van de 6 door de Rijksoverheid erkende leveranciers. Authenticatie en autorisatie wordt gedaan door deze leverancier. Authenticatie en autorisatie is het identificeren van de gebruiker, bijvoorbeeld a.d.h.v een e-mailadres en wachtwoord, en het het controleren of de gebruiker de juiste rechten heeft en toegang mag hebben tot de dienst. Vergelijkbaar met een identiteitskaart, verifieert het inlogsysteem de identiteit van gebruiker en zorgt het ervoor dat alleen gemachtigde personen toegang krijgen.

Hoe werkt eHerkenning?

Nog geen eHerkenning? Zie Gebruiker heeft nog geen eHerkenning, wat nu? hieronder voor meer info, de voorwaarden en een stappenplan.

Heb je eHerkenning, dan kun je hiermee inloggen op een dienst zoals Jobport of HalloWerk. Bij het inloggen maak je gebruik van het inlogsysteem van de door jouw (bedrijf of organisatie) gekozen eHerkenning leverancier. Dit systeem verifieert je identiteit en controleert of je gemachtigd bent. Klopt alles, dan wordt je doorgestuurd naar de betreffende dienst en ben je ingelogd.

Inloggen met eHerkenning

Om in te loggen op HalloWerk, Jobport en andere diensten maakt de eindgebruiker zich kenbaar via eHerkenning. eHerkenning wordt voornamelijk gebruikt door werkgevers die zijn aangesloten bij een gemeente. Om als werkgever in te kunnen loggen heb je minimaal eHerkenning niveau 3 (EH3) nodig.

  • De accountmanager stuurt de werkgever een uitnodiging via e-mail.

  • Via de Meld je aan knop in deze uitnodigingsmail kan hij/zij de uitnodiging accepteren.

  • Na het accepteren van de voorwaarden wordt deze (automatisch) doorgestuurd om in te loggen via eHerkenning (Digidentity, een erkende aanbieder van eHerkenning).

  • Hier kiest men via welke leverancier ze willen inloggen. Kies de leverancier waarbij eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau niveau 3 (EH3) is aangevraagd.

  • Log op de website van de eHerkenning leverancier in met de gegevens van de gemachtigde gebruiker. Het systeem verifieert de identiteit en controleert of deze gemachtigd is. Klopt alles, dan wordt de gebruiker doorgestuurd en is deze ingelogd.

Veelgestelde vragen / FAQ

Gebruiker heeft nog geen eHerkenning, wat nu?

Kies dan een leverancier en vraag eHerkenning aan. eHerkenning aanvragen kan direct via de website van de leverancier.

Let bij het aanvragen van eHerkenning er op dat:

  • Minimaal betrouwbaarheidsniveau niveau 3 (EH3).

  • Dat de eHerkenning leverancier ‘alle doeleinden’ selecteert. HalloWerk valt hieronder.

  • Dat de eHerkenning op jouw naam staat. eHerkenning is vereist op persoonsniveau.

Hulp nodig bij het aanvragen van eHerkenning? Bekijk het Stappenplan

Inloggen met eHerkenning lukt niet

Gaat er iets fout tijdens het inloggen? Dan kan dat aan verschillende dingen liggen.

Controleer onderstaande lijst of de foutmelding erbij staat. Staat het probleem er niet bij, neem dan contact op met support. Vermeld hierbij het webadres (URL) waar de gebruiker niet verder komt. Deze vind je bovenaan de browser in de adresbalk. Dit kan bijvoorbeeld werkgevers.hallowerkrijnmond.nl of ehlogin.we-id.nl/ad113/Login/LoginUsername zijn.

Gebruikersnaam en wachtwoord kloppen niet

Krijg je de melding van een ongeldig gebruikersnaam en/of wachtwoord? Controleer dan de login gegevens en vraag eventueel een nieuw wachtwoord aan. Dit kun je doen via de website van de eHerkenning leverancier. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de leverancier waar de eHerkenning is aangevraagd.

eHerkenning leverancier geeft aan dat Inloggen niet mogelijk is

Krijg je de melding dat inloggen niet mogelijk is, of heeft men geen machtiging voor de dienst? Controleer dan het volgende:

  • Controleer het eHerkenning niveau en bevestig de machtiging van gebruikers
    Neem contact op met de eHerkenning leverancier om te verifiëren dat de organisatie beschikt over eHerkenning niveau 3 (EH3). Dit geldt voor alle gebruikers die inloggen. Verifieer bij de leverancier ook dat alle personen die willen inloggen gemachtigd zijn.

  • Verifieer de uitnodiging
    Controleer als accountmanager dat er een uitnodiging is verzonden. Trek eventueel de uitnodiging in en verzend deze opnieuw.

Melding Je account is niet meer actief.

Krijgt men na het inloggen de melding dat je account niet meer actief is? Controleer dan of er een uitnodiging is verzonden. Via de Meld je aan knop in deze e- mail kan de klant de uitnodiging accepteren. Heeft men als een account (uitnodiging geaccepteerd), maar is deze niet meer actief, dan krijgt hij/zij ook deze melding. Controleer als accountmanager dat er een uitnodiging is verzonden. Trek eventueel de uitnodiging in en verzend deze opnieuw. Geen account gevonden, maak dan een nieuw account aan en verstuur de uitnodiging.

Melding Oeps, daar ging iets fout.

Krijg men na het inloggen de melding dat het inloggen mislukt is? Dan is het account mogelijk (nog) niet bij ons bekend. Neem even contact op met support. Vermeld aub ook het Incident kenmerk dat zichtbaar is op de webpagina. Dat helpt ons enorm.

Men ontvangt geen wachtwoord reset e-mail

Op Wachtwoord vergeten geklikt, maar geen e-mail ontvangen? Controleer dan of men op de juiste plek zit. Wil de klant een nieuw wachtwoord aanvragen voor eHerkenning, dan kan dit via de website van de eHerkenning leverancier, bijvoorbeeld KPN of Wi-ID. Vraag via deze website een nieuw wachtwoord op. Maakt men gebruik van eHerkenning, dan kun je geen nieuw wachtwoord opvragen via app.jobport.nl.

Was dit een antwoord op uw vraag?